Wednesday, June 5, 2013

Sajak: Hijau

Salam ceria semua. :)

Sudah lama saya tidak mengemaskini blog ini.

Alhamdulilah, saya menyertai pertandingan mendeklamasi sajak dan berjaya mendapat tempat pertama. Kini, saya akan "post" empat sajak yang telah saya deklamasikan tempoh hari. Selamat menyajak! :)

Sajak Hijau (Klik untuk tonton video saya)

Di waktu senja nan lalu
gemersik cengkerik berlagu riang
sahutan melodi unggas
mengiringi kemerduan siulan si rama-rama
bagai kesyahduan syair si pujangga cinta

Namun
kini semuanya diam membisu
bagaikan sang siput pemalu
akibat hilangnya warna-warna kehijauan

Kehijauan flora yang dulunya
menjadi tempat bermain penghuni hutan
bumi yang dulu dipenuhi kehijauan
kini tinggal ketandusan
tanpa sedikit pun kehijauan

Kerakusan dan ketamakan
menjadi raja dihati
meracuni hati suci dengan
menzalimi keindahan alam
tanpa kehijauan flora apakah erti bumi?


[dipetik oleh seorang penulis blog. Maaf lupa untuk menyalin urlnya :( ]

No comments: